Bécs,
nyomtatta Georg Überreuter,
kizárólagos cs. k. könyvnyomdász
1814
Az eredetit előtalálta
Ács Tibor
Fordította:
Székelyi Norbert
Technikai szerkesztés:
Scharek Ferenc
Ezen intézmény jeles célja, hogy ügyes tiszteket képezzen a mérnökkar számára.
Ez a cél tökéletesen csak az ügyes, a matematikai és hadi tudományokban jártas fiatalemberek nagyobb sokasága között végzett válogatás útján érhető el. Ezért irányozták elő ezt az akadémiát mintegy 250 növendékre, akiket hét osztályba osztanak. Minden alacsonyabb osztályból kevés kivétellel csak a kiválóbbakat léptetik elő a következő magasabba, így a hetedik nagyobbrészt teljesen kiképzett ifjakból áll, akik közül megint csak a legjelesebbeket válogatják ki a mérnökkar számára. Ezáltal még egy másik fontos cél is teljesül: a maradék - mérnökkarba fel nem vett - növendékek ügyes és a hadmérnöki tudományokban jártas tisztként átállnak a cs. k. ezredekbe.
Ez az akadémia a mindenkori hadmérnökségi főigazgató felső vezetése alatt áll.
A helyi igazgatóságot a mérnökkar egyik tábornoka vezeti. Alatta a kar egyik törzstisztje látja el a felügyeletet a tanulmányi ügyek, egy másik pedig a fegyelem felett.
Tanárok
Felügyelet
Növendékek
Alapítványiak
Fizetők
A felvétel követelményei
A tanfolyamok minden évben október 1-ével veszik kezdetüket, s megszakítás nélkül augusztus végéig tartanak. Azok az ifjak tehát, akiknek előzetesen megszerzett ismereteik megengedik, hogy azonnal részt vegyenek a matematika-oktatásban törekedniük kell az Akadémiára történő szeptember végi belépésre. A fiatalabb, kiképzésükben még nem annyira előrehaladott fiúknál közömbösebb a szolgálatba lépés ideje. Az elsőknek szorgalmas időhasznosítással 5 évre van szükségük a teljes kiképzésre. A rosszabbaknál ez az idő a kor, a hozott ismeretek és végül időhasznosításuk függvénye.
Augusztus második fele az utolsó osztály növendékeinek megszokott kilépési ideje. Ekkor mindenkit, aki kifogástalan erkölcs mellett minden tantárgyban kivétel nélkül kiemelkedő előremenetelt mutatott, kadétként felvesznek a mérnökkarba, s egy egyéves tanfolyam után alhadnagynak nevezik ki. De azokat, akik jó erkölcs és előremenetel mellett helyhiány miatt nem kerülnek a mérnökkarba, az Akadémia igazgatóságának közbenjárására előléptetik zászlósnak a gyalogságnál, vagy alhadnagynak a lovasságnál.
Csak azok a növendékek, akik tehetség, vagy időhasznosítás hiányában nem mutattak megfelelő előremenetelt, vagy akik valamelyik korábbi osztályból lépnek ki nem számíthatnak az Akadémia igazgatóságának részéről különösebb ajánlásra.
A nevelés testi, erkölcsi, ezen kívül tudományos képzésre oszlik.
Lakás
Táplálék
Ruházat
Alsó-ruházat
Kiszolgálás
Betegellátás
Az intézetbeli testgyakorlatok a vívás és a tánc, amelyet minden növendéknek meghatározott óraszámban tanítanak. A lovaglás-oktatás az akadémia-épület lovasiskolájában külön fizetség ellenében folyik.
Az intézet minden feljebbvalója és tanára igyekszik tiszteletteljes figyelmet gerjeszteni az ifjúságban a vallás, az igazságszeretet, a szokások tisztasága, a belső értékek és az általános emberszeretet iránt, felébreszteni és fenntartani bennük mindazon erényeket, amelyek a katonai pályát tiszteletet érdemlővé teszik, név szerint: a magas önérzetet, a hazaszeretetet, az uralkodóhoz való ragaszkodást, a bátorságot és elszántságot, s megismertetni velük az önmegtartóztatás és a nélkülözés minden fajtájának gondolatát.
A fegyelem feletti legfelsőbb felügyeletet maga a helyi igazgató, s alatta a mérnökkar egyik törzstisztje gyakorolja.
Az Akadémián a kizárólagos szolgálatokra - mint fent említettük - egy árkász század állomásozik Bécsben, amelynek három tisztje felváltva látja el a különleges felügyeletet az ifjúság felett, s amelynek jártas altisztjei az ifjúság állandó és elválaszthatatlan kísérői és megfigyelői. E század rendfokozat nélküli legénysége látja el a szükséges őrszolgálatot.
Az ifjúság megfigyelésére felállított altiszteket nyomatékosan utasították arra, hogy az ifjúsággal semmilyen körülmények között se keveredjenek szóváltásba, hanem állandó éberséggel és odafigyeléssel vegyék elejét a vétségeknek, jelentsék az engedetleneket vagy a ténylegesen hibát elkövetőket az ügyeletes tisztnek, aki az illetőt a következő reggeli kihallgatáson a fegyelemért felelős törzstiszt elé állítja. Ez szemére veti a vétségét, meghallgatja, szelíden és tiszteletet parancsolóan kioktatja, s vagy nyomatékos figyelmeztetéssel szabadon bocsátja, vagy megfelelő büntetést ró ki rá. A fontosabb eseteket maga a helyi igazgató elé terjesztik fel döntésre.
Tulajdonképpen az ember ezzel arra irányítja a figyelmet, hogy a vétkező ifjúval felismertesse hibáját, s az ezáltal magának és tanulótársainak okozott hátrányt. Amúgy mivel jósággal és higgadtsággal szoktak eljárni, minden indulatot mellőznek, s a megfigyelt eljárás útján magát a vétkest, vagy a többi növendék többségét meggyőzik arról, hogy a büntetés mindig csupán méltányos és szükséges következménye a vétségnek, s hogy csak azért büntetnek, hogy ezzel javítsanak, hogy a jövőben a hasonló botlásoknak elejét vegyék, s hogy egyáltalán megtartsák a kellő nevelést és rendet az ifjúság körében. Így a kitűzött célt - a jobbítás szándékát - ugyanannál az illetőnél annál ritkábban vétik el, mennél inkább szokás szerint a könnyelműség és a meggondolatlanság volt vétkének oka, mintsem a tulajdonképpeni rosszindulat.
Büntetések
Havonta egyszer az egész ifjúságnak felolvassák a részletes viselkedési előírást, amely tartalmazza a növendékek minden kötelmét felkeléstől lefekvésig, emellett a kötelezettségeiket az elöljárókkal, bajtársakkal, felügyelőkkel, őrökkel és a kiszolgáló személyzettel szemben, hogy egy növendék se kerüljön olyan helyzetbe, hogy tájékozatlanságból hibát követ el.
A tanítást nyolc osztályra bontják.
Az első kettő csak normál tárgyakat tartalmaz, és tulajdonképpen azoknak szól, akiket még nem túl érett koruk, vagy még nem teljesen kifejlődött tehetségük miatt nem vonhatnak be a matematikai oktatásba. De a 8. osztályba csak a már ténylegesen a mérnökkar kadétjaivá vált ifjakat engedik.
A matematika oktatás
Általános észrevételek
Az első osztályban
Német és latin nyelvoktatás
Történelem
Földrajz
Szépírás
Rajz
Cseh nyelv
Francia nyelv
Vallás
A második osztályban
1. A német-, és latin nyelv tulajdonképpeni oktatása. A normál iskolákban előírt olvasó-, és erkölcskönyvek itt is csak gyakorlásra szolgálnak.
2. Az általános világtörténelem áttekintése előkészítésként a részletes tanulmányozáshoz. Felosztása fő korszakokra, ezek megnevezése etc. A második félévben kezdődik a tényleges történet-elbeszélés, amely Krisztusig tart, s Azután minden osztályban folytatódik.
3. Régi földrajz, amely az itt előadott korszakoknak megfelel, de mindig összehasonlítva a Föld jelenlegi politikai állapotával.
4. Természet-ismeret és történet, ebben az életkorban felfogható és vonzó módon előadva.
5. A szépírás tanításának folytatása.
6. Az idomrajzolás tanításának folytatása.
7. A cseh nyelv tanításának folytatása.
8. Francia nyelven a beszédrészek ismerete. Gyakori hangos olvasás és tollbamondás, rövid fordítások franciából németre és viszont, miközben az előadott szabályokat használják fel.
9. A keresztény hittant folytatva: a nyilvános iskolákban előírt kivonat a katekizmusból, melynek előadását szóban célirányosan kibővítik.
10. Bevezetés a számtanba az elkövetkező matematika-tanításra való előkészítésnél.
A harmadik osztályban
2. A szavak, mint beszédrészek magyarázata tekintettel az általuk kifejezni szánt gondolatra, miközben - a logikai és retorikai műszavakat elkerülendő egy általános, mindenki számára érthető előadásba beleszövik az értelem tanának, azaz az ideák tanának első részét. Gyakorlásképpen a növendékek azt a feladatot kapják, hogy nyelvtanilag és logikailag tagoljanak szét körmondatokat, majd újra fűzzék őket össze, Azután ezzel az eljárással térjenek át a rövid elbeszélésekre, magyarázatokra, vagy leírásokra, amelyeket versekben vagy prózában olvasnak fel nekik.
4. A régi, ennek a kornak megfelelő földrajz, a mai időkre való vonatkoztatással.
5. A szép-, és helyesírás tanításának folytatása.
6. Az alak-, vagy általában a szabadkézi rajz.
7. A cseh nyelv oktatásának folytatása.
8. Francia nyelvből: a tulajdonképpeni etimológia Meidinger módszere szerinti gyakorlatokkal. Azután a korábban megtanultak ismétlésére: gyakori tollbamondás és hangosolvasás.
9. A hittan-tanítás folytatása az előírások kifejtésével, amelyeket Jézus életének és tanításának elbeszéléseiből vontak le.
A negyedik osztályban
1. A növendék az általános számtan ismeretében megfelelően előkészülve hozzákezd az állandó számok tudományához, amelyek a méréstan tárgyát képezik. A rend, amely szerint az ugyanott található tárgyakat előadják, a következő:
a. A méréstan legegyszerűbb tárgyai, emellett a pontok terepen való kijelölésének, egyes vonalak kitűzésének, meghosszabbításának, ezek átlagának megadási és ezek lánccal és körömmel való mérésének módszere.
b. Az egyenesekről, amelyeket bármely pontból egy kerülethez húznak. Itt bemutatjuk azt, hogyan lehet egy szöghöz, vagy háromszöghöz hasonlót kitűzni és hozzáférhetetlen vonalakat lemérni.
c. Az egyenesekről, amelyeket bármely pontból egy másik egyeneshez húznak, és
d. azokról a merőlegesekről, amelyek az egyik egyenes pontjaiból egy másikra húzhatók. A függőleges és vízszintes vonalak fogalma. Hosszabb egyenesek mérése mérőrúddal. Továbbá különböző gyakorlati tereptani feladatok megoldását mutatják mg alkalmazásukban lánc és köröm segítségével.
e. Azon szögek méretéről, amelyek csúcspontja a középponton kívül helyezkedik el.
f. Egyenes vonalakkal határolt alakzatok szögeiről.
g. A négyszögekről.
h. Síkidomok területének számítása.
i. Egyenesek és síkok helyzetéről.
k. A hasonló háromszögekről, emellett annak a 4 módszernek a kifejtése, melyekkel egy adott háromszöghöz hasonló rajzolható. Használatban megmutatják, hogy az eddig egybevágó háromszögekkel megoldott feladatok immár a hasonló háromszögekkel sokkal könnyebben megoldhatók. A kisebbített lépték, a szögmérő, a mérőasztal, emellett az ehhez tartozó műszerek magyarázata és használata. Továbbá megtanítják, hogy a kisebbített lépték segítségével ezekkel a különböző műszerekkel hogyan rajzolható meg papíron mind a négy módszer alapján egy hasonló háromszög egy terepen megadotthoz és ezt hogyan lehet különböző feladatok megoldására felhasználni.
l. A hasonló síkidomokról, emellett a három módszerről, amivel adott síkidomhoz hasonlót lehet rajzolni. Az alkalmazás magába foglalja az összes fent említett műszerrel törtnő, a 4 módszer szerinti szerkesztés alapos megtanítását, ezenkívül egy utasítást, hogy ezek közül melyik használható a legcélszerűbben minden előforduló esetben. A szerkesztési tervek és az eljárási előírások fajtái mindegyiknél. Végül az eljárás a nagyobb tárgyak ábrázolásánál az egyes mérőasztalok összeillesztésének tekintetében, s a módszer, amellyel egy - a mérőasztalon megadott - síkidomhoz hasonló kitűzhető a talajon.
m. Az elmélet folytatása. Az arányosan felosztott egyenesek, a határozott első-, és másodfokú egyenletek kivitelezése, sík idomok átalakítása és felosztása, és a tangensek tanának kiegészítése.
n. A testek méréséről. Az egyszerű testek magyarázata, térfogatuk és felszínük simítása, közülük néhánynak a részei, metszetei. Hengeres testek. Ezek használata boltívek számítására. A hasonló testekről.
o. A vízszintezésről. Magyarázatok. A vízszintezés első módja. A legegyszerűbb vízszintező műszerekről. Néhány fogalom a fénysugarak visszaverődésének és törésének köréből, a lencsék hatásának magyarázataként a távcsövekben. Bonyolult vízszintező műszerek. Ezek beállítása. A szükséges megfigyelések a vízszintezés második módszerénél. Maga ez a módszer. E tan alkalmazása terepen. A szükséges - a vízszintezésnél szem előtt tartandó rend. A vízszintező használata különböző, a mérnök számára rendkívül fontos feladatoknál.
p. Trigonometria. Trigonometrikus függvények, kiszámításuk. A függvénytáblázatok használata. A derék-, és ferdeszögű sík háromszögek felbontása. Három módszer a háromszögek trigonometrikus hálójának megkezdésére és folytatására. A szögek középpontosításáról. A méretezett háromszögek táblázatba foglalásának és mérőasztalon való megadásának módszere, valamint egy háló minden pontjának összevonása merőlegesekkel egy és ugyanazon egyenesre. A felvett síkidomok kidolgozásának és térképbe foglalásának módszere úgy, hogy az alapját mindenkor változatlanul megkapjuk. A trigonometriai szögmérő magyarázata és részei. Ez utóbbi használata és beállítása. Egy szög tényleges megfigyelése a beállított műszerre. Az eközbeni megfigyelések. A számított, és a földön felvett háló szintjének összehasonlítása. A trigonometriai vízszintezés. A szögmérő mozgó részeinek beállítása. A trigonometriai vízszintező használata és végül a trigonometriai háló helyzetének meghatározási módszere a meridián alapján.
2. Német nyelven: egy egyszerű ítélet kifejtése és felbontása egy vitatkozó fogalmazás formájában, amelyben az egyszerű ítélet több, abban kimondott fogalom összehasonlításából levont következtetésként mondják ki.
3. A középkor világtörténelme Kolombuszig ( XV. század vége)
4. A középkor földrajza.
5. A szépírásoktatás folytatása.
6. Szabadkézi rajz, vagy a helyzetrajz kezdete.
7. A cseh nyelv tanításának folytatása.
8. A francia nyelv tanításának folytatása, azaz: mondattan, az ahhoz kapcsolódó gyakorlatokkal. Az előforduló fordításoknál különösen a két nyelv sajátságos szólásait kell kiemelni, és utánzás útján az emlékezetbe bevésni. Egyáltalán ebben az évben fejeződik be a francia nyelvtanítás anyagi része.
9. A hittan-tanítás itt egy mindig az erkölcsre utaló dogmatikából áll. Ez megteremti az átmenetet a pusztán katekistából a magasabb hittan-tanítás felé.
Az ötödik osztályban
1. Ebben az osztályban a magasabb geometriát szükséges előismeretként tanítják a soron következő osztályban előadásra kerülő mechanikai tudományokhoz, és a matematikai földrajzhoz, különös tekintettel ennek azon részeire, amelyek a mérnököt különösen érintik. Ezért ez az osztály azoknak a növendékeknek a legfontosabb, akik a mérnökkarba szándékoznak kerülni.
Ezzel szemben azok, akik az előző két évben kevés vonzalmat, vagy készséget mutattak a matematikai tudományokhoz, hogy tőlük ebben és a következő évben csak csekély előrehaladást lehet elvárni, csak céltalanul vesztegetnék itt az idejüket. Ezért az ilyen növendékeket a befejezett 4. osztály után egyből a 7-ikbe sorolják be, hogy nekilássanak az ott előadott, kevésbé elvont, és az ezred-tiszteknek szükséges tudományoknak. Azonban kilépésük esetén nem számíthatnak különösebb ajánlásra az Akadémia igazgatóságának részéről.
A tanfolyam ebben az osztályban a következőképpen kezdődik:
a. A kúpszeletek és a körvonalak teljes feldolgozása, mint a mechanikában leggyakrabban előforduló görbék. E tanulmányok felhasználása az optikai, akusztikai mechanikai és csillagászati tárgyaknál itt csak felületesen tudják érinteni. Ezután
b. a következő számításokhoz nélkülözhetetlen trigonometrikus képleteket fejtik ki. Majd az infinitezimális számításhoz előkészítésként
c. a végtelenül kicsi és végtelenül nagy számok különböző rendszereinek fogalmait állítják fel és világítják meg geometriai példákkal. A sokéves tapasztalat megmutatta, hogy ez a tárgy, ahogy azt itt előadják teljesen megfelel a növendékek oly különböző természetű felfogóképességének, és kevesebb nehézséggel jár, mint számos másik tárgy, amely semmiféle végtelent sem tartalmaz. Ezért ennél a tannál annál is inkább hűek maradtak a régi fogalmakhoz, hiszen az egész vita a végtelennek a matematika területéről történő kiszorítása körül mégis tulajdonképpen csupán szócsatározás.
E fogalmak meghatározása után
d. a sorok egyenes és fordított módszere, ezenkívül a használatok a logaritmusok számításához és a hatványok képzéséhez kerül előadásra.
Majd:
e. a határozott magasabb fokú egyenletek tulajdonságainak és megoldásának kifejtése következik.
Azután:
f. a végtelen különböző rendszereinek egyszerű fogalmaiból levezetik a differenciálszámítás alapszabályait, és a tanultakat felhasználják szubtangensek, szubnormálisok és a görbületi sugár meghatározására, valamint a legnagyobb vagy legkisebb meghatározásának módszerére, és a köríveknek függvényeikkel - és fordítva történő kifejezésére.
A differenciálszámítás egyszerű alapszabályaiból azután
g. levezetik az integrálszámítás szabályait, azonmód kifejtik egy változó differenciál-kifejezésének összes szokásos integrálási módszerét, s ezt felhasználják a görbe vonalakkal határolt területek, az ilyen síkidomok forgatásából származó testek térfogatának és e testek felszínének kiszámítására. Ezután következik a többváltozós differenciál-kifejezések integrálásának módszere, továbbá a differenciálegyenletek és a tangensek fordított módszere.
h. A gömbháromszögtan teljes feldolgozása zárja a tiszta matematika tanítását.
3. Az ítéletek tanának alkalmazása összetettebb fogalmazásokra, kisebb esetek, tanmesék, leírások stb. ábrázolásában.
4. Az újkor története napjainkig.
5. A legújabb földrajz.
6. Helyzetrajz.
7. Itt kezdődik a nyelv irodalmi és filológiai része. A megtanult szabályok alkalmazása kis fogalmazásokban. A francia nyelv tulajdonságaival, szépségeivel és szellemiségével való ismerkedés kezdete. Részletek prózaíróktól és könnyebb költőktől, ezek átültetése egy inkább logikai rendű nyelvbe. Innentől kezdve a tanítás - amennyire csak lehet - francia nyelven folyik.
8. A hittan-tanításban itt egy filozófiai nyelv veszi kezdetét. Frint vallási kézikönyvének első kötetéből merítik, és a hittan előismereteit tartalmazza.
A hatodik osztályban
1. Itt a szilárd és folyékony testek mechanikáját adják elő.
Miután
a. leadják a szükséges előismereteket, a szilárd testek mechanikáját,
b. az egyszerűbb és az összetett gépeket tekintik át az egyensúlyi és mozgó állapotban, miközben figyelembe veszik a súrlódást és a mozgást akadályozó más tényezőket.
Azután összehasonlítják
c. a gépeknél fellépő erőket (de a folyadék erejének kivételével), s megtanítják,
d. hogyan ítélendő meg egy újonnan felfedezett gép feltételezett hatása.
e. A testek ütközésének törvényeit hasznosan felhasználják az ütőművek elméletére, és közlik a növendékekkel a legújabb megfigyeléseket erről, ami nagyon fontos gépek megépítésekor lényeges.
f. A ferde síkon és görbe felületen történő mozgás előadott törvényei után áttérnek,
g. az inga tanára. Azután,
h. a görbe vonalú mozgásra. Megmutatják, hogy az üres térbe dobott testek mozgásának törvényei ugyan nem alkalmazhatók az ágyúgolyók mozgására, de annál inkább a bombadobásra.
i. A centrális mozgás tana és alkalmazása az égitestek mozgására, zárja a szilárd testek mechanikáját.
A folyadékok mechanikájából először
k. a rugalmatlan folyadékok egyensúlyi törvényeit határozzák meg, és az úszó testekre, valamint a Földnek a burkolófalakra kifejtett nyomására alkalmazzák.
Azután következik
l. az aerosztatika és alkalmazása a barometrikus magasságmérésekre.
m. A folyadékok mozgásának tana, és sokrétű alkalmazása az állandó alakú tartók kiürülésére és feltöltődésére, és a víz mozgására csövekben, hasadékokban és folyókban.
n. A folyadékok függőleges és ferde összeütközésének elmélete, és az ellenállásé, amit a testek mozgásával szemben kifejtenek.
Azután
o. megmutatják, hogyan mérhető a folyó víz sebessége, és
p. a geller keletkezését is, amelyet egy golyó a földön, vagy vízen kap, megmagyarázzák.
q. Az alul-, és felülcsapott vízikerekek és a szélkerekek lapátjának elmélete,
r. amit azon vízemelő gépek követnek, amelyek a folyadékok mechanikáját zárják.
Hogy a növendékeket érzékelhetően meggyőzzék az előadott tételek igazságáról, gyakran végeznek kísérleteket, s megmutatják nekik a meglévő modelleket. Megpróbálják ezenkívül különösen kihangsúlyozni azokat a tárgyakat, amelyek az építészettel valamennyire kapcsolatosak.
Mivel a mechanika előadásaira több mint kilenc hónap szükséges, de a szeptembert a terepgyakorlatoknak szentelik, így a fizikára csak 6, legfeljebb 7 hét marad. Ilyen rövid idő alatt nem lehet ennek minden részét teljes terjedelmükben feldolgozni. E tudomány ágait, amelynek a legfontosabb a befolyása a gépezetekre a legrészletesebben adják elő, s amennyire a fizika kabinetben lévő berendezések korlátozott száma engedi, kísérletekkel magyarázzák.
2. Az ész tanának alkalmazása következtetésekre. A társasági életből származó levelekből álló kis fogalmazások, melyeknek egyszerű a tartalma, és a növendékek befogadóképességének vagy tapasztalatainak határán belül van.
3. Az egész világtörténelem átismétlése, a megalapozott áttekintés szerint, s előszeretettel időznek az Osztrák Monarchia történelménél.
4. A természeti és politikai tagozódás szerinti fölrajz, különös tekintettel a honismeretre.
5. Helyzet-geometriai és perspektivikus ábrázolás.
6. Általában a francia stílus tanítása, azon mondatok különböző fajtái, amelyekkel egyazon gondolat kifejezhető; szóképek, azaz: körülírások, hasonlatok, ellentétek, szóképek. Gyakorlatként: fogalmazások levél és beszélgetések formájában.
7. A hittan-tanítás II. része Frint alapján.
A hetedik osztályban
1. Itt a következőképpen dolgozzák fel az erődítéstan első részét:
a. Az erődítés, támadás, és védekezés általános fogalma.
b. Az ősi erődítés. Az akkori megerősített helyek támadása és védelme, az akkori támadó-, és védekező gépek a történelemből vett példákon, rajzokon, modelleken keresztül elmagyarázva.
c. A lőpor alkotóelemei, ereje és hatása. A feltalálása óta keletkezett fegyverfajták keletkezésüktől mostani tökéletesedésükig, emellett különböző hatásuk és alkalmazásuk. Az ütegsáncépítés a különböző célokra és terepen. Mindent tervekkel és modellekkel szemléltetnek és az éves tüzérségi gyakorlótábor eredményeivel hasonlítanak össze.
d. Az erődítéstan fejlődése a lőpor feltalálása után, együtt a támadással és védekezéssel egészen Vanban idejéig. Erre vett példák a történelemből.
e. A földsáncolás teljes terjedelmében. Megvizsgálják minden, ténylegesen felépített hídfő, elsáncolt tábor és más állások meglévő terveit, s a mellékelt beszámolók alapján megmagyarázzák a fellelhető eltéréseket az elfogadott alaptörvényektől, valamint azokat az okokat, amelyek építőiket erre az eljárásra kényszerítették.
f. Vanban első rendszere, ennek hátrányai. Hogyan igyekezett e hátrányokat elkerülni a másik két rendszerében, valamint az ezen a három rendszeren Cormontaigne által végzett javítások. Végül Mezieres iskolájának rendszere.
g. A különböző rendszerekbeli támadás és védekezés. Ezen előadások közben a legújabb ostromok meglévő tervei és beszámolói alapján részletesen megtárgyalják a növendékekkel a vanbani támadásmód szabályaitól való eltéréseket, a szárnyak és az előrenyomuló összeköttetések megnyitását, amit helyi-, vagy más mellékes körülmények idéznek elő.
A kurzust hídfők, modellezett föld-erődítések, megtámadott frontok, elsáncolt táborok vagy ostromok feladatainak megoldása zárja, amelyeket a növendékek konstruálnak.
2. A taktika előadása négy szakaszra oszlik.
a. Az első szakasz tartalmazza mindazon viselkedés szabályzatbeli előírásokat és más rendelkezéseket, törvényeket és normákat, amelyek mindenkor meghatározzák a katonafegyelmet. A növendék ezáltal megismeri, hogyan viselkedjen egyrészt a különböző esetekben a szolgálatához méltón, másrészt elöljárói, alárendeltjei, és önmaga tekintetében, és hogy egyáltalán mi is az a része a háborús tudománynak, amit fegyelemnek neveznek. Továbbá ebben a szakaszban előadják a táborépítészet első részét.
b. A második szakasz tartalmazza a gyalogsági tiszta-, vagy elemi taktikát, amiben - amennyire ez a rész belefér - előadják az összes, a gyakorlati szabályzatban előírt felfejlődés rendezett rendszerét.
c. A harmadik szakasz tartalmazza a tényleges alaptörvények után a lovassági elemi taktikát.
d. A negyedik szakasz végül megtanítja a három - háborúban hatékony - erő, az a gyalogság, a lovasság és a tüzérség alkalmazott taktikáját. A növendéket itt megtanítják az egész tábori szolgálatra, hogyan viselkedjen vagy támadólag, vagy védekezőleg az ellenséges ütközeteknél, az előörsi szolgálatban, őrjáratban lakott-, vagy nem lakott területen, folyókon való átkeléskor és más ellenséges helyzetekben. Továbbá ebben a szakaszban előadják a táborépítészet második részét, vagy részben a táborozásra, részben a csatarendbe való felállásra szolgáló megfelelő állások alaptörvényeit. Végül megtanítják egy hadsereg alkotóelemeit, a katonai költségvetés cím alatt.
3. Az építészet mérnök-tisztek számára nélkülözhetetlen ágai a polgári-, vízi-, út- és erődépítészet. Ezek közül az első képezi ebben az osztályban az építészeti oktatás tárgyát.
A négy fő vonás, amellyel minden felépített építménynek rendelkeznie kell, meghatározza az oktatás rendjét az építészet ezen ágába. Ez
a. az épületek tartósságával kezdődik. Ezért először az építőanyagokat, tulajdonságaikat, célszerű felhasználásukat, s a megfelelő összeköttetésük módjait tanítják.
Azután előadják; milyen módon állíthatók össze és építhetők fel ezekből az anyagokból az épületek fő részei, és megadják azt az eszközt, ami által az épületnek tekintettel a talajra, - amelyre azt építik - megnövekszik a szilárdsága.
b. A legalapvetőbb, lakásokkal kielégítendő emberi szükséglet határozza meg a tantárgyakat az épületek kényelmével kapcsolatosan. Ezért először külön-külön rögzítik a szükséges épületrészek méreteit, s azután megtanítják az összeállításukra vonatkozó utasítást minden emeletre.
Azután
c. előadják azon törvényeket, amelyeken az épületek szépsége alapszik, s ezek alkalmazását - s mivel e törvényeket nagyobbrészt e művészet fenséges alkotásainak maradványainak köszönhetjük - meg kell tanítani e művek részeinek, ezek kapcsolatainak ismeretét és alkalmazását.
Végül, mivel
d. az épületek olcsósága a felépített épület és a ráfordított költségek közti valós viszonyon múlik, így először megvizsgálják, hogy melyik épületet kivitelezik a mérnökkar vezetése alatt, hogyan s mely lépték szerint kell ehhez elkészíteni a szükséges terveket. de tartoznak a csapatok, lőszer, fegyverek és élelmiszer elhelyezéséhez szükséges épületek. Ezután az említett célok eléréséhez szükséges előismereteket tárgyalják meg, azaz: az előzetes mérést, a költségkimutatást, és az egy épület tényleges megépítésénél sohasem figyelmen kívül hagyandó megfigyeléseket.
4. A német stílus tanításának folytatása és kibővítése. A hivatali jelentések, katonai események jelentéseinek, egyes helyzetek, egész vidékek leírásának gyakorlás.
5. A szóképek, fordulatok, a beszéd szövevényének, s a fogalmazásfajták szerin stílusjellemzők tanának folytatása. Az írásmód szabályai elleni feltűnő hibák (példákkal). Nagyobb munkák kivitele. Végül a szépségek és a stílus logikája elleni hibák felkutatása prózai vagy poetikus darabokban.
6. Erődítési- és építészeti tervek rajzolása.
7. Hittan III. rész, Frint alapján.
Ezzel az osztállyal gyakorlatilag befejeződik az akadémiai oktatás, így abból - ahogy azt már az elején említettük - megtörténik a legkitünőbb növendékek kiválasztása a mérnökkar számára, s a többiek átlépése az ezredekhez. De a legelsőket, a mérnökkarban már kadéttá előléptetett növendékek egy külön tanfolyamon a kiemelt mérnököket érintő tudományokra tanítják. Ez a tanítás
A nyolcadik osztályban
1. Itt tanítják az erődítéstan második részét, s rávezetik a növendéket arra, hogy adjon meg olyan pontokat, ahol erődítési helyek szükségesek, s ezeket úgy megtervezze, hogy semmi se maradjon meghatározatlanul, ami annak kivitelezéséhez szükséges.
Ezért válik mindenek előtt szükségessé, hogy
a. az emelőgépet és az erődök árokmélységét - mely tárgyakat az erődítéstan első részében csak felületesen érint - alaposan és általánosan megvizsgálják. A tan az emelőgép céljából következtet arra a módszerre, amivel minden vízszintes talajon építendő erődre meghatározható a legnagyobb és legkisebb emelőgép, és azután rögzíti a különleges esetben az emelőgép legnagyobb és legkisebb határai közötti legmegfelelőbb választás szabályait.
Miután a növendéket abba a helyzetbe hozták, hogy képes a vízszintes talajon az erődítésre, meg kell tanítani arra is, hogyan végezze el ugyanezt célszerűen egy lejtős és egy egészen egyenetlen talajon.
b. Megtanítják, hogy egy vízszintes talajra szánt emelőgép egy lejtős és egy egészen egyenetlen talajon is olyanformán alkalmazható, hogy az emelőgép célját ugyanúgy, mint egy vízszintesen elhelyezettnél el lehet érni.
Mivel ezzel a föld feletti erődítéstant befejezik, áttérnek a föld alattira.
c. Megismertetik a növendékeket az aknásítás fogalmával, azaz megtanítják az aknák beállítását, hatását, s a megfelelő töltet meghatározásának módszerét.
Azután megvizsgálják az erődítési aknákat, amelyek - mivel arra valók, hogy az ostromlók föld feletti támadó tevékenységét és ütegeit "levegőbe repítse" - az ostromlókat túlnyomásos gömbökkel föld alatti támadásra kényszeríti.
Hogy a védő e támadásokat mindenféle gőzaknákkal fogadhassa, aknarendszerekre van szükség, ezért a következő ezeknek a magyarázata, s a tulajdonságok, amelyekkel rendelkezniük kell.
Egészen a végéig előadják a Schweidnitz ostrománál folytatott föld alatti háborút, hogy a rendszabályokat a tapasztalattal igazolják, amiket mind az ostromlóknak, mind a védőknek szem előtt kel tartaniuk a föld alatti háborúnál.
Azután előadják egy adott aknarendszer támadását és védelmét, s ezáltal megmutatják milyen kitünő és tartós védekezőeszközök az aknarendszerek, s hogy a föld feletti erődökkel szemben milyen kevésbé kerülnek.
Miután a növendéket megfelelően kiképezték a föld feletti és alatti erődítésre, támadásra és védekezésre, még óva kell őket inteni az ezzel a módszerrel való visszaéléstől. Ezért
d. újra mérlegelni kell az erődítmények tulajdonságait, hogy minden egyes erődnek, amely másikakkal áll kapcsolatban, meghatározzák az igazi értékét, hogy a növendéket sohase vigyék rá látszatokok, haszontalanság, vagy olyan erőd javasolására, amelyek nem képesek kifejteni építési költségükkel arányos ellenállást.
Ekkor áttérnek
e. a határerődítésre. Itt megtanítják, hogyan kell megadni azokat a pontokat, vagy területeket, ahova erődöket kell telepíteni, milyen legyen ezek nagysága és erősségi foka, hogy a hadseregek és erődítmények között létrejöjjön az a viszony, amely az államnak biztosítja a képességeinek megfelelő erőt.
Végül
f. egy példán keresztül megmutatják, hogyan kell egy erőd tervét elkezdeni, lefolytatni és befejezni, ha adott a nagysága, erősségének foka és a környék, ahova telepítendő.
2. Ebben az osztályban adják elő az építészet maradék három ágát, azaz a vízi-, út- és erődépítészetet. Mégpedig:
a. a vízépítészet három szakaszban
Az elsőben a vízbeli alapozás függetlenül attól, hogy az építés helyét mentesítik-e a víztől, vagy nem.
A másodikban a vízzel kapcsolatos dolgok, a víz elleni védelemre és a vízi manőverekre épített művek.
A harmadikban a folyamszabályozás.
b. Az útépítés ugyancsak három szakaszban.
Az elsőben az utak mérése és kijelölése minden fajtájú talajon és mind sík, mind emelkedő felszínen, s hegyoldalak mentén.
A második szakaszban az építésük rendje és módja a telepítésük céljának elérése érdekében.
c. Az erődépítészet két szakaszban.
Az elsőben az erődítmények megépítendő fő részei és közösségeik. Ezek: az erőfalak, a bombabiztos boltívek, a földből készített részek és a földmunkák általában a cölöpözés és a barikádozás és a föld feletti nyitott, nem bombabiztos közösségek.
A másodikban az erődterv tényleges kivitelezéséhez szükséges ismeretek. Ezek: a méretek, előzetes felmérés, a különleges méretek, az épületborítások és az egy engedélyezett erődterv tényleges kivitelezéséhez szükséges megfigyelések.
Azután még
d. előadják az épületek állagának megőrzéséhez szükséges megfigyeléseket, és végül
e. az oktatás zárásaként elvégzik a mérnökkarbeli alárendelt tisztesek szolgáltnak és kötelmeinek magyarázatát figyelembe véve ezt a szolgálati ágat.
3. A német stílus tanításának lezárása. Nagyobb katonai vagy diplomáciai emlékiratokat olvasnak és tagolnak fel, visszavezetik az eredeti tartalmukra és szerkezeti elemeikre, megítélik és értékelik őket összefüggésük és irányzatuk szerint, s - ahol lehet - rövidebben és más rendszerben ábrázolják azokat. Így ezek utánozásra való példaként szolgálnak hasonló fogalmazásoknál.
4. Általában a stílus harmóniájáról és különösképpen e nyelv dallamosságáról. A szinonimák és hononímák tana. Prozódiák. Kis értekezés a francia irodalomról. Végül mindenfajta fogalmazást készítenek, s francia klasszikusokat olvasnak, ítélnek meg.
5. Erődítési- és építészeti tervrajzok.
B. Gyakorlati oktatás
Ez - amennyire lehetséges - lépést tart az elméleti előadással. Csak néhány gyakorlati feladatot kell - részben, hogy ne szakítsák félbe károsan a tanfolyam menetét, részben hogy azon több osztály is részt vegyen - egy meghatározott időszakra halasztani. Ide tartoznak:
a. a 6. osztály végi mechanikai és fizikai kísérletek,
b. a mérőasztallal való ábrázolás, vízszintezés és a trigonemtriai műveletek gyakorlása szeptember hónapban a 4. 5. és 6. osztályoknak. De
c. a 7. osztály növendékeit is kissé távolabb vezénylik, hogy gyakorolják a szemmérték alapján (á la vue) történő ábrázolást, a tüzérségi gyakorlatokra viszik őket Simmeringre és különböző építmények megtekintésére.
d. A 7. és 8. osztállyal minden második évben az Akadémia udvarán gyakoroltatják a futóárokkészítést. Végül
e. a hetedik és a hatodik osztállyal a téli hónapokban a déli pihenőóra alatt gyakoroltatják a fegyverfogásokat és a fegyverrel való tisztelgést. A 7. osztálynak is gyakorlatban kell bizonyítania a megkapott elméleti oktatást azzal, hogy egy képzett harcászati törzs - amely erőviszonya szerint egy osztályból, vagy századból áll - egész ifjúságának egy tagját az egyszerű tanítástól kezdve egészen az összes, a gyakorlati szabályzatban előírt mozgás teljes begyakorlását betanítja.
Ezekből a tantárgyakból mind a nyolc osztályban a buzgó követésben való versengés elősegítésére féléves vizsgákat tartanak, amelyeken részt vesz a helyi igazgató, a tanulmányi ügyeket irányító törzstiszt és - kérésükre - a vizsgáztatott növendék szülei, vagy hozzátartozói. Itt a szorgalmas dicséretet, bátorítást, a hanyag feddést és a körülményektől függően büntetést kap. Egyébként a fizetsége csak azon a szinten van, amelyet a mindenkori vizsgák után elkészített besorolás szerint kap. Ezt maga a 4-6 legkiválóbb tanuló készíti el, a tanár átvizsgálja, s többségi szavazattal helyesbítik. Ettől ők e bizalom által megtiszteltetve érzik magukat, s igyekeznek szigorú pártatlanságot és a leghelyesebb megítélést mutatni. Ez az egyszerű, az ifjúság önérzetére épített eljárás sokkal biztosabban hat az emulációra, mint akkor, ha nem lenne tényleges jutalom és az első rangja iránt még a hanyag és kevésbé erkölcsös növendékekben is egyfajta hódolatot ébreszt.
Egyébként a tanórák beosztásánál különösen arra figyelnek, hogy az elvont tantárgyakat a könnyebbekkel felváltva, reggel adják. A délutánt nagyrészt a rajznak és a délelőtti tanítás ismétlésének szentelik.
A napirend következő általános áttekintése megmutatja, hogyan váltakoznak a tan-, és a pihenőórák.
Vasár-, és ünnepnapokon az ifjaknak engedélyezik, hogy szüleiknél vagy hozzátartozóiknál étkezzenek, de egy nappal előtte írásban ki kell őket kérni, s megbízható személynek kell érte jönnie és visszahoznia. Az ittmaradók a kedvükre való dolgokkal foglalkozhatnak, vagy a megengedett játékokkal szórakozhatnak.
Az Akadémia fedezi a növendékek fizikai szükségletének minden kiadását, azaz: élelmezésüket, ruházatukat, alsóruházatukat, ágyukat, gyógyszereiket, a tanításhoz szükséges rajz-, és írószereket, a szükséges tankönyveket és műszereket, továbbá a civil tanárok, orvosok, hivatalnokok, a csekély személyzet és részben a két ezen Akadémia által alkalmazott lelkész fizetségét. Az Akadémián alkalmazott katonaszemélyek az Akadémia pénztárából csak egy kis pótlékot kapnak. Továbbá a pénztár fedezi a ház fűtésének, világításának, minden szükséges eszköz beszerzésének és fenntartásának, s végül az Akadémia épületének fenntartásának költségeit.
A kosztot, kenyér és bor nélkül egy szerződéses szakács osztja ki az ifjaknak, amelynél figyelnek az ételek változatosságára, és különösen a jó minőségre és elkészítésre.
A kenyeret egy polgári péktől szerzik be, s havonta fizetnek a fennálló megállapított ár szerint.
A bort maga az Akadémia vásárolja meg elegendő mennyiségben, hogy mindig legyen 3-4 évre való tartalék.
Az ezen kiadások fedezetéül szolgáló bevételek:
Először: az Akadémiának keletkezésekor rendelkezésére bocsátott 19.000 ft. (ezüst forint) tőketámogatás kamatai.
Másodszor: az alapítványi helyek bevételei.
Harmadszor: néhány - az olcsóbb időkben megtakarított és az Akadémiát tulajdonilag megillető tőke kamatai.
Negyedszer: végül a nem alapítványi támogatásúak kosztpénzei.
Minden, a ház gazdálkodását érintő ügyet egy gondnok intéz, aki mellé adnak egy számvevő gyakornokot ellenőrként és egy szállásmestert. Az első kettő vezeti a gazdálkodás könyvelését és évente benyújtják azt ellenőrzésre a kegyes Alapítványi Udvari Könyvelőségnek.